Skip to main content
Co powinno umieć dziecko powyżej pierwszego roku życia? | Kalendarz rozwoju
22.04.2024

Co powinno umieć dziecko powyżej pierwszego roku życia? | Kalendarz rozwoju

Po przekroczeniu pierwszego roku życia, dziecko wkracza w fascynujący etap rozwoju, w którym to zyskuje status “Juniora”. Okres ten charakteryzuje się szybkim rozwojem samodzielności - mały człowiek zaczyna sobie wówczas zdawać sprawę z własnej tożsamości, wyrażając swoje potrzeby, pragnienia i opinie. Choć emocje dziecka mogą być jeszcze burzliwe i nie zawsze łatwe do opanowania, to właśnie teraz jest idealny moment, aby nauczyć je jak radzić sobie z wyzwaniami i ograniczeniami, które są niezbędne dla jego bezpieczeństwa.

Rozwój fizyczny dziecka powyżej 12-go miesiąca życia

W miarę jak dziecko przekracza pierwszy rok życia, obserwuje się znaczący rozwój jego umiejętności fizycznych. Ten okres jest czasem, w którym maluchy doskonalą zdolności zdobyte wcześniej, a także nabywają nowe, będące fundamentem ich dalszego rozwoju motorycznego.

Chociaż niektóre dzieci zaczynają chodzić już przed ukończeniem dwunastego miesiąca, większość z nich stawia swoje pierwsze pewne kroki niedługo po pierwszych urodzinach. Do osiemnastego miesiąca życia większość maluchów porusza się już samodzielnie. Gdy dziecko zyskuje pewność w chodzeniu, zaczyna niezgrabnie eksperymentować z szybszymi formami przemieszczania - bieganiem. Rozwija ono również zdolność do skakania na obie nogi i wspinania, używając dostępnych mebli jako wsparcia.

Zazwyczaj do końca drugiego roku życia maluchy nie tylko chodzą, ale też stabilnie biegają, wykonując coraz bardziej złożone ruchy fizyczne. Ich zdolności motoryczne pozwalają im na swobodne podskakiwanie oraz wspinanie się, co stanowi podstawę do dalszych aktywności ruchowych. W tym czasie dzieci zaczynają także wchodzić i schodzić po schodach, początkowo z dużą ostrożnością. Maluchy używają tzw. kroku dostawnego, co oznacza, że każdy schodek jest przez nie pokonywany osobno, zawsze na tę samą nogę.

W kontekście umiejętności manualnych, w okresie po pierwszym roku życia dziecko zaczyna wykazywać zdumiewającą zręczność palców. Jest już w stanie samodzielnie wkładać i zdejmować proste elementy ubrania, myć ręce (czasem z niewielką pomocą dorosłego) oraz układać klocki, budując coraz bardziej skomplikowane konstrukcje. Znaczącym osiągnięciem jest także rozwój umiejętności chwytania i manipulowania kredką tak, aby tworzyć coraz bardziej kontrolowane i złożone rysunki, które zaczynają przypominać konkretne formy, a nie tylko chaotyczne bazgroły.

Co potrafi dziecko do drugiego roku życia? | Rozwój fizyczny

Do drugiego roku życia, dziecko powinno opanować sztukę:

  • Chodzenia i biegania - maluch osiąga zdolność samodzielnego chodzenia i biegania, zachowując równowagę i stopniowo zwiększając swoją szybkość ruchu.
  • Rytmicznego tańca - dziecko wyraża emocje i reaguje na muzykę poprzez skakanie, klaskanie i taniec, co jednocześnie pomaga rozwijać jego koordynację ruchową oraz zdolności muzyczne.
  • Samodzielnego wchodzenia po schodach - uczy się samodzielnie wchodzić po schodach, co robi stopień po stopniu, stawiając najpierw jedną nogę, a następnie drugą na ten sam stopień; zaleca się zachęcać malucha do korzystania z poręczy dla jego bezpieczeństwa.
  • Wspinania się i stania na palcach - dwulatek wykazuje zdolność do wspinania się i stania na palcach, co często wiąże się z próbami wydostania się z łóżeczka lub innych zamkniętych przestrzeni.
  • Kopania i rzucania piłki - dziecko rozwija umiejętności koordynacji oko-ręka, ucząc się kopać piłkę oraz rzucać ją na niewielkie odległości.
  • Manipulacji kształtami i klockami - zdobywa umiejętność układania klocków, dopasowywania prostych kształtów jak koło, trójkąt czy kwadrat, oraz organizowania przedmiotów w szereg, co wspiera rozwój poznawczy i organizacyjny malucha.

Rozwój psychiczny dwulatka

W drugim roku życia dziecko dynamicznie rozwija swoją psychiczną tożsamość, co stanowi naturalną kontynuację procesów zapoczątkowanych jeszcze przed ukończeniem dwunastego miesiąca życia. W tym okresie maluch zaczyna wyraźnie manifestować swoją indywidualność, zazwyczaj poprzez wyrażanie sprzeciwu i testowanie ustalonych granic. Słowo „nie” staje się częstym elementem jego słownika, co jest znakiem rozwijającej się autonomii i zdolności do wyrażania własnych potrzeb oraz pragnień.

W miarę jak dziecko eksploruje świat, często przeżywa silne emocje, z którymi może mieć trudności. W odpowiedzi na frustrację, niezrozumienie czy zmęczenie, dwulatek może reagować głośnym krzykiem. To normalny etap w rozwoju emocjonalnym, który nie powinien niepokoić rodziców bądź opiekunów młodej osoby.

Pod koniec drugiego roku życia w słowniku dziecka pojawia się coraz więcej słów. Maluch nie tylko powtarza zwroty, które usłyszał, ale także zaczyna tworzyć proste zdania. Ponadto, dziecko w tym wieku wykazuje również głębokie zainteresowanie przyczynami i skutkami różnych zdarzeń. Zadawanie pytań typu „dlaczego?” czy „po co?” staje się codziennością, co jest wyrazem jego rosnącej zdolności do myślenia przyczynowo-skutkowego. Dla rodziców i opiekunów, choć czasem męczące, odpowiadanie na te pytania jest niezwykle ważne, gdyż stanowi dla malucha cenną lekcję zrozumienia otaczającego go świata i jego złożoności.

Jak zachowuje się dwulatek? | Rozwój psychiczny

Każdy dwulatek przechodzi fascynujący etap rozwoju psychicznego, który charakteryzuje się zarówno zwiększającą się samodzielnością, jak i rosnącą zdolnością do interakcji i komunikacji. Podczas tego okresu można spotkać się z takimi zachowaniami, jak:

  • Podkreślanie niezależności - dwulatek wyraźnie dąży do autonomii, stara się o jak największą wolność i samodzielność w podejmowaniu działań, często manifestując swoje pragnienia przez stanowcze odmowy lub próby samodzielnego wykonania różnych czynności.
  • Naśladownictwo dorosłych i rówieśników - dzieci w tym wieku są jak małe gąbki – chłoną i odtwarzają zachowania, słowa i emocje, które obserwują w swoim otoczeniu. Często powtarzają frazy, które słyszą, co może prowadzić do zabawnych, ale i niezręcznych sytuacji, gdy zacytują coś nieodpowiedniego.
  • Zadawanie pytań o przyczyny i skutki - z natury ciekawe, dwulatki intensywnie dopytują o przyczyny zdarzeń i ich konsekwencje, starając się zrozumieć otaczający je świat. To niekończące się pasmo pytań „dlaczego?” i „po co?” jest oznaką rozwijającej się zdolności logicznego myślenia.
  • Dynamiczny rozwój językowy - w wieku dwóch lat dziecko zna i rozumie nawet do 300 słów, które łączy w proste zdania. To pokazuje znaczny postęp w umiejętnościach komunikacyjnych i jest podstawą do dalszego rozwoju mowy.
  • Interakcje z innymi dziećmi - dwulatek jest zafascynowany innymi dziećmi, jednak jego umiejętności współpracy są jeszcze ograniczone. Dziecko w tym wieku zwykle bawi się obok rówieśników, a nie bezpośrednio z nimi, co jest typowe dla tego etapu rozwoju społecznego.

Jak wspierać rozwój dziecka powyżej 12-go miesiąca życia?

W drugim roku życia dziecko przepełnione jest energią i chęcią do eksploracji świata, co stanowi idealny moment na wsparcie jego rozwoju w różnorodny sposób. Spędzanie czasu na świeżym powietrzu, zwłaszcza na placach zabaw, nie tylko sprzyja rozwojowi motorycznemu, ale również stwarza doskonałą okazję do socjalizacji. Wspinanie się na drabinkę czy zjeżdżanie na zjeżdżalni to z kolei doskonałe ćwiczenia koordynacji i równowagi, a także okazja do nauki współpracy i dzielenia się zabawkami z innymi maluchami.

Dzieci w tym wieku często wykazują zainteresowanie różnymi formami aktywności ręcznej, takimi jak rysowanie, zabawy w piaskownicy czy modelowanie z plasteliny. Warto wspierać te zainteresowania, obserwując, które z zabaw wzbudzają entuzjazm malucha, a które mogą go nudzić. To pozwala nie tylko na rozwijanie zdolności manualnych i kreatywności, ale także na lepsze zrozumienie unikalnych preferencji i osobowości naszej pociechy.

Ważne jest, aby nie narzucać dziecku własnych oczekiwań ani nie liczyć, że będzie ono podzielać wszystkie zainteresowania rodziców. Każda młoda osoba jest wyjątkowa i rozwija się we własnym tempie, a zrozumienie i akceptacja jej indywidualności są kluczowe w procesie jej rozwoju.

Bunt dwulatka

Bunt dwulatka, często pojawiający się około osiemnastego miesiąca życia, jest naturalnym i ważnym etapem w rozwoju dziecka. Ten okres charakteryzuje się rosnącą świadomością malucha o własnej niezależności i możliwości wyrażania osobistych preferencji oraz sprzeciwu. Zdarza się, że dziecko, nie mogąc zrealizować swoich chęci, reaguje gwałtownymi emocjami, takimi jak krzyk, płacz, a nawet rzucanie się na ziemię. Ważne jest, aby zrozumieć, że takie zachowania nie wynikają ze złośliwości, lecz z niedojrzałości emocjonalnej i trudności w zrozumieniu ograniczeń.

W obliczu tych wyzwań kluczowe jest zachowanie konsekwencji oraz cierpliwość. Dobrym sposobem na łagodzenie sytuacji jest wyjaśnianie dziecku, dlaczego pewne zachowania są nieakceptowalne. To pomaga maluchowi stopniowo rozumieć zasady i oczekiwania. Ponadto, uczenie dziecka, jak rozpoznawać i nazywać swoje uczucia, może znacznie pomóc w zarządzaniu nimi. Kiedy emocje dziecka sięgną zenitu, skuteczną metodą może być odwrócenie jego uwagi od frustrującej sytuacji ku czemuś bardziej pozytywnemu. To nie tylko przynosi ulgę, ale też uczy malucha, jak radzić sobie z emocjami w zdrowszy sposób.

Warto pamiętać, że bunt dwulatka to nie tylko wyzwanie, ale również szansa na rozwój dziecka w zakresie samodzielności i samoregulacji emocjonalnej. Cierpliwe i konsekwentne podejście rodziców może przekształcić ten trudny czas w cenny okres nauki i wzrostu.

Żywienie dwulatka

Powyżej dwunastego miesiąca życia, dziecko zaczyna coraz bardziej cieszyć się możliwością samodzielnego jedzenia, co jest ważnym krokiem w jego rozwoju. Należy w tym czasie nadal podawać maluchowi produkty specjalnie dedykowane dla jego wieku, które są dostosowane do potrzeb żywieniowych oraz delikatnego układu pokarmowego dziecka poniżej trzeciego roku życia.

Posiłki dla dwulatka mogą być już bardziej zbliżone do diety dorosłych, ale nadal istotne jest, by były one przygotowywane z myślą o specyficznych potrzebach malucha. Można wówczas oferować dziecku różnorodne, bardziej skomplikowane dania, które są bogate w warzywa oraz zawierają źródła pełnowartościowego białka i węglowodanów, takie jak ryż, kasze czy makarony. Potrawy te powinny być także dostosowane do umiejętności dziecka w zakresie żucia i gryzienia większych kawałków.

Nie mniej ważne jest wspieranie rosnącej samodzielności dziecka podczas posiłków. Dwulatek często chce posługiwać się łyżką czy widelcem, co jest naturalnym przejawem chęci do samodzielności. Pozwolenie dziecku na jedzenie bez większej pomocy nie tylko wzmacnia jego umiejętności motoryczne, ale także buduje pewność siebie i poczucie niezależności.

Umiejętności dziecka powyżej pierwszego roku życia

Okres powyżej pierwszego roku życia dziecka to czas pełen wyzwań, ale także ogromnych osiągnięć w rozwoju malucha. Od stawiania pierwszych kroków, przez rozwijanie umiejętności językowych, aż po eksplorację samodzielności i emocji – to wszystko stanowi część niezwykłej podróży rozwojowej. Kluczem do wsparcia naszej pociechy w tym dynamicznym okresie jest cierpliwość, zrozumienie i konsekwentne dopingowanie go w nabywaniu nowych umiejętności. Umożliwienie dziecku bezpiecznej eksploracji świata, zachęcanie do samodzielności w jedzeniu, a także wsparcie w radzeniu sobie z emocjami, są fundamentalne dla zdrowego rozwoju.

Pamiętajmy, że każde dziecko jest inne i rozwija się w swoim własnym tempie, co czyni każdy etap jego wzrostu unikalnym i wartym świętowania.