Przejdź do głównej treści

Oferta - podstrony

Stanford Binet | Test inteligencji


Test inteligencji Stanford-Binet, często określany jako Skala Stanford-Binet, to jedno z najbardziej uznanych narzędzi diagnostycznych, które pozwala na szczegółowe określenie poziomu zdolności intelektualnych oraz funkcji poznawczych danej osoby - bez względu na jej wiek. Całość oparta jest na hierarchicznym modelu inteligencji Cattella, Horna i Carrolla (CHC).

Historia tego narzędzia sięga 1905 roku, kiedy to stworzono jego pierwowzór. Dzięki systematycznej aktualizacji i dostosowywaniu do współczesnych standardów, najnowsza wersja testu (Skala Stanford-Binet 5), oferuje precyzyjne wyniki, które mogą być podstawą do dalszego rozwoju edukacyjnego, osobistego, bądź nawet zawodowego.

Dowiedz się więcej

Na czym polega test inteligencji Stanford Binet?

Test inteligencji Stanford-Binet umożliwia kompleksową ocenę zdolności intelektualnych, koncentrując się na pięciu kluczowych obszarach: wiedzy, rozumowaniu płynnym, rozumowaniu ilościowym, pamięci roboczej oraz przetwarzaniu wzrokowo-przestrzennym. Każdy z tych aspektów analizowany jest w dwóch skalach – werbalnej i niewerbalnej, co pozwala na precyzyjne porównanie wyników oraz formułowanie szczegółowych wniosków diagnostycznych.

Najnowsza wersja, Skala Stanford-Binet 5 (SB5), została zaprojektowana z myślą o szerokim spektrum populacji – od osób z obniżonym poziomem funkcji poznawczych, po jednostki wybitnie uzdolnione. Test ten jest przeznaczony dla dzieci i dorosłych w wieku od 2 do 69 lat, co czyni go niezwykle uniwersalnym narzędziem diagnostycznym. W Polsce, dzięki adaptacji z 2017 roku, Skala Stanford-Binet uwzględnia specyfikę lokalnej ludności, stanowiąc jedno z najbardziej rzetelnych rozwiązań w diagnozie psychologicznej.

Spytaj o terminy konsultacji

Kiedy warto przeprowadzić test Bineta?

Test Stanford-Binet jest szczególnie przydatny w diagnozowaniu dzieci i młodzieży, ponieważ pozwala na precyzyjne wykrycie nawet drobnych odchyleń od normy intelektualnej w procesie rozwoju. Narzędzie to jest niezastąpione w przypadku podejrzenia trudności edukacyjnych, zaburzeń rozwojowych lub problemów związanych z funkcjonowaniem poznawczym. Może być wykorzystywane w identyfikacji takich trudności, jak: dysgrafia, dysleksja, dyskalkulia, a także w diagnozie zaburzeń językowych, np. opóźnionego rozwoju mowy czy zaburzeń SLI.

Skala Stanford-Binet jest również pomocna w rozpoznawaniu zaburzeń uwagi, takich jak ADHD i ADD, oraz może stanowić istotny element diagnostyki w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera. Narzędzie to dostarcza cennych informacji o zdolnościach poznawczych, które mogą być kluczowe w zrozumieniu specyficznych potrzeb dziecka. Przeprowadzenie testu Bineta jest szczególnie wskazane, gdy istnieje podejrzenie niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń organicznych lub innych trudności mających wpływ na codzienne funkcjonowanie młodej osoby.

Umów się na wizytę

Jak wygląda test inteligencji Stanford Binet?

Test inteligencji Stanford-Binet pozwala na uzyskanie szczegółowych wyników w czterech głównych kategoriach: pełnej skali IQ, skróconej skali IQ, niewerbalnej skali IQ oraz werbalnej skali IQ. Dzięki temu narzędzie dostarcza kompleksowego obrazu zdolności intelektualnych badanej osoby. Test jest skonstruowany w taki sposób, aby umożliwić ocenę zarówno globalnych zdolności poznawczych, jak i bardziej szczegółowych umiejętności związanych z przetwarzaniem informacji.

Średni czas przeprowadzenia badania zależy od wybranej skali oraz indywidualnych predyspozycji uczestnika. Przy skróconej skali IQ test trwa zazwyczaj od 15 do 30 minut, podczas gdy pełna skala zajmuje między 45 a 75 minut. Warto jednak podkreślić, że wiele zadań w teście nie ma ściśle określonych limitów czasowych, co oznacza, że w niektórych przypadkach badanie może trwać nawet kilka godzin. W takich sytuacjach możliwe jest podzielenie całości na kilka sesji, które należy przeprowadzić w stosunkowo krótkich odstępach czasu, aby zachować spójność wyników.

Skala Stanford Binet 5 (SB5)

Skala Stanford-Binet 5 (SB5) to narzędzie diagnostyczne, które dostarcza szczegółowych informacji na temat zdolności intelektualnych i funkcjonowania poznawczego osoby badanej. Wyniki uzyskane podczas testu stanowią solidną podstawę do opracowania spersonalizowanych planów wsparcia, umożliwiających lepsze dopasowanie działań edukacyjnych i terapeutycznych do indywidualnych potrzeb. Dzięki temu interwencje stają się bardziej skuteczne i precyzyjne, co przekłada się na poprawę jakości życia badanych.

Test SB5 jest przeprowadzany przez wykwalifikowanego psychologa-diagnostę, który zapewnia rzetelność procesu diagnostycznego. Po zakończeniu badania wyniki są szczegółowo analizowane, a ich omówienie odbywa się podczas konsultacji zamykającej proces diagnozy. Rodzice lub opiekunowie otrzymują pisemny raport zawierający wyniki oraz zalecenia dotyczące dalszych działań. To właśnie dzięki tak kompleksowemu podejściu, SB5 jest cenionym narzędziem w diagnozie dzieci, młodzieży i dorosłych, wspierającym ogólnopojęty rozwój oraz procesy terapeutyczne.

Sprawdź nasz cennik

  • Stanford-Binet | Więcej niż test inteligencji

    Test Stanford-Binet to znacznie więcej, niż tylko sposób na określenie ilorazu inteligencji danej osoby. To narzędzie, które umożliwia wnikliwą analizę funkcjonowania poznawczego, uwzględniającą zarówno mocne strony, jak i obszary wymagające dodatkowego wsparcia. Skala inteligencji Stanford-Binet znajduje zastosowanie nie tylko w diagnozie trudności szkolnych czy zaburzeń rozwojowych, ale również w identyfikowaniu ponadprzeciętnych zdolności. Dzięki precyzyjnie opracowanym zadaniom, test Bineta pozwala spojrzeć szerzej na potencjał intelektualny – niezależnie od wieku czy poziomu komunikacji. To rzetelne badanie, które może być pierwszym krokiem do lepszego zrozumienia dziecka, nastolatka lub osoby dorosłej – zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i terapeutycznym.

  • Przesłanki do wykonania testu Bineta

    Test inteligencji Stanford-Binet rekomendowany jest w sytuacjach, gdy potrzebna jest pełniejsza ocena zdolności poznawczych niż ta, którą dają codzienne obserwacje lub szkolne testy. Może okazać się szczególnie pomocny przy diagnozie trudności w nauce, zaburzeń rozwojowych, podejrzenia niepełnosprawności intelektualnej, a także w sytuacjach, gdy istnieją przesłanki o ponadprzeciętnych uzdolnieniach. Test Bineta pozwala lepiej zrozumieć, dlaczego niektóre dzieci mają trudności z przyswajaniem materiału, podczas gdy inne nudzą się na zajęciach i potrzebują większych wyzwań. Z kolei u młodzieży i dorosłych, Stanford-Binet może stanowić podstawę do planowania ścieżki edukacyjnej, zawodowej lub terapeutycznej. To narzędzie, które nie tylko diagnozuje, ale i pomaga znaleźć drogę dopasowaną do indywidualnych możliwości badanej osoby.

  • Stanford-Binet | Interpretacja wyników i ich znaczenie

    Wyniki uzyskane w trakcie testu analizowane są w oparciu o standaryzowaną skalę inteligencji Stanford-Binet. Psycholog sporządza profil poznawczy osoby badanej, uwzględniając zarówno ogólny iloraz inteligencji (IQ), jak i wyniki w poszczególnych obszarach, takich jak pamięć robocza, rozumowanie ilościowe, przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne czy zdolności językowe. W Stanford-Binet interpretacja wyników to nie tylko liczby – to także wnikliwa analiza, która pozwala lepiej zrozumieć, jak funkcjonuje umysł dziecka lub osoby dorosłej w różnych sytuacjach zadaniowych.

    Test Stanford-Binet może ujawnić zarówno potencjał intelektualny, jak i konkretne trudności wymagające wsparcia. Wyniki służą jako podstawa do opracowania indywidualnych rekomendacji edukacyjnych, terapeutycznych lub wychowawczych. W przypadku dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, test Bineta może być nieocenionym narzędziem pomagającym w dobraniu odpowiednich form nauczania. Dzięki temu możliwe jest stworzenie środowiska, które sprzyja rozwijaniu jego mocnych stron i jednocześnie łagodzeniu trudności w obszarach wymagających dodatkowego wsparcia.

  • Dlaczego warto wykonać test Bineta w Centrum Terapii Gadasie?

    Decydując się na wykonanie testu Stanford-Binet w Centrum Terapii Gadasie, rodzice i opiekunowie zyskują pewność, że diagnoza zostanie przeprowadzona z najwyższą starannością i w komfortowych warunkach. Każde badanie poprzedzone jest rozmową wstępną, która pozwala lepiej zrozumieć potrzeby dziecka i dobrać odpowiednie podejście diagnostyczne. Nasz zespół psychologów posiada doświadczenie w pracy zarówno z osobami neurotypowymi, jak i z tymi, które mierzą się z wyzwaniami rozwojowymi. Dzięki temu test Bineta realizowany jest nie tylko w sposób profesjonalny, ale też empatyczny i dopasowany do indywidualnych możliwości małego pacjenta.

    Celem badania nie jest wystawienie oceny, lecz rzetelne rozpoznanie potencjału i potrzeb – tak, by dalsze decyzje edukacyjne lub terapeutyczne mogły być podejmowane w oparciu o wiarygodne dane. To podejście pozwala uniknąć pochopnych wniosków i zapewnia dziecku realne wsparcie tam, gdzie go najbardziej potrzebuje. Dzięki wynikom testu możliwe jest opracowanie strategii, które wspierają rozwój, zamiast narzucać schematy. Diagnoza w Centrum Terapii Gadasie to proces partnerski – angażujący rodziców, oparty na szacunku, uważności i trosce o dobro dziecka. W efekcie test Stanford-Binet staje się nie tylko narzędziem diagnostycznym, ale również punktem wyjścia do świadomego budowania dalszej ścieżki rozwoju.

Test inteligencji | Stanford Binet

Zapraszamy do ośrodka Gadasie

Więcej…Stanford Binet | Test inteligencji

  • Kliknięć: 574

Terapia widzenia (tyflopedagogiczna)


Terapia tyflopedagogiczna, często określana jako terapia widzenia, jest specjalistyczną formą interwencji pedagogicznej i rehabilitacyjnej skierowanej do osób z dysfunkcjami wzroku. Tyflopedagogika to dziedzina wiedzy i praktyki pedagogicznej, która skupia się na edukacji i rehabilitacji osób niewidomych i słabowidzących. Celem terapii tyflopedagogicznej jest wsparcie rozwoju oraz kompensacja ograniczeń wynikających z niedowidzenia czy niewidzenia.

Dowiedz się więcej

Główne obszary terapii widzenia

- rehabilitacja funkcjonalna: dążenie do maksymalnego wykorzystania resztki wzroku oraz rozwijanie innych zmysłów w celu kompensacji braku lub ograniczenia wzroku;

- nauka codziennych czynności życiowych: nauka umiejętności niezbędnych w codziennym życiu, takich jak poruszanie się z laską, gotowanie, zakupy czy czytanie pisma Braille'a;

- wsparcie psychologiczne: pomoc w radzeniu sobie z emocjami i wyzwaniami związanymi z utratą lub ograniczeniem wzroku;

- nauka technologii asystujących: wspieranie w korzystaniu z nowoczesnych technologii, które mogą ułatwić życie osobom niewidomym i słabowidzącym (np. czytniki ekranu, programy powiększające, audiobooki);

- edukacja i wsparcie dla rodzin: zapewnienie informacji i wsparcia dla rodzin osób z dysfunkcjami wzroku, aby mogły lepiej rozumieć i wspierać swoich bliskich.

Spytaj o terminy konsultacji

Formy pracy w terapii widzenia

Terapia tyflopedagogiczna może być realizowana w różnych formach, w zależności od potrzeb i możliwości osoby z dysfunkcją wzroku.

Może to być terapia indywidualna, grupowa, stacjonarna lub ambulatoryjna. Ważne jest, aby terapia była dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości osoby niewidomej lub słabowidzącej, aby mogła skutecznie wspierać jej rozwój i samodzielność.

Więcej o terapii widzenia

Metody i narzędzia w terapii tyflopedagogicznej

- pismo Braille'a: opracowane przez Louisa Braille'a pismo oparte na kombinacjach wypukłych kropek pozwala osobom niewidomym czytać dotykiem. Jest niezbędne dla edukacji i codziennego funkcjonowania wielu osób niewidomych;

- technologie asystujące: w dzisiejszych czasach technologia oferuje wiele narzędzi dla osób niewidomych i słabowidzących. Czytniki ekranu, aplikacje mobilne ułatwiające rozpoznawanie obiektów czy programy powiększające tekst na ekranie to tylko niektóre z dostępnych rozwiązań;

- mobilność i orientacja: nauka poruszania się z laską oraz techniki orientacji w przestrzeni są kluczowymi elementami terapii. Pozwalają one osobom niewidomym poruszać się samodzielnie i pewnie.

Czytaj dalej

Wyzwania w terapii widzenia

Jednym z głównych wyzwań jest indywidualne podejście do każdej osoby. Nie każdy niewidomy lub słabowidzący ma takie same potrzeby, dlatego terapia musi być dostosowana do konkretnego przypadku.

Ponadto, postęp technologiczny, choć przynosi wiele korzyści, wymaga od terapeutów ciągłego dokształcania się i aktualizowania wiedzy na temat dostępnych narzędzi.

Sprawdź nasz cennik

Znaczenie rodziny w terapii tyflopedagogicznej

Rodzina odgrywa kluczową rolę w procesie rehabilitacji i edukacji osób niewidomych i słabowidzących. Współpraca z rodziną, jej edukacja i wsparcie są niezbędne dla efektywności terapii.

Podsumowując, terapia tyflopedagogiczna to kompleksowe wsparcie dla osób niewidomych i słabowidzących, które pozwala im na pełniejsze i samodzielne uczestnictwo w życiu społecznym. Ważne jest jednak, aby była ona dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości pacjenta.

Gadasie zachęcają do skorzystania z Terapii widzenia - skontaktuj się już teraz!

Więcej…Terapia widzenia (tyflopedagogiczna)

  • Kliknięć: 2018

Trening Kontrolowania Złości Agresji i Emocji Trudnych


Emocje odczuwamy w środku, nagle coś się z nami dzieje, całe ciało jest inne. Emocje mogą sprawić, że będziesz czuć złość, strach, radość, lęk, frustrację.

Emocje to nasze odczucia wewnętrzne, które wpływają na sferę psychiczną (płacz, niepokój, energię) oraz ciało (ból brzucha, spocone dłonie, szybsze bicie serca).

TKZAIET czyli Trening Kontrolowania Złości Agresji i Emocji Trudnych to zajęcia skierowane do dzieci i młodzieży, które mają trudności w rozpoznawaniu i kontrolowaniu własnych emocji. Terapia jest realizowana w formie indywidualnej oraz grupowej. Podczas spotkań dzieci uczą się rozpoznawania własnych emocji, akceptacji oraz szukają alternatywnych metod w celu samoregulacji ciała, myśli i zachowań.

Dowiedz się więcej

Czy moje dziecko potrzebuje pomocy

trenera TKZAIET?

Często się zdarza, że w pędzie całego dnia nie zauważamy emocji dziecka, zarówno tych dobrych jak i złych. Kiedy nasze pociechy same muszą szukać sposobów na to, co czują, co dzieje się z ich ciałem dochodzi do zachowań nad któymi ciężko zapanować. Nie warto tego odkładać, czekać „aż dziecku przejdzie”, ponieważ może dojść do błędnego koła, które dla dziecka stanie się nawykiem. Pamiętajmy, że to, co negatywne nasz mózg szybciej zapamiętuje. Zbyt późna reakcja może wpłynąć na nawarstwianie się problemu i bardzo długą drogę w kierunku wyregulowania ciała, odczuć oraz zbudowaniu poprawnych i akceptowalnych reakcji.

Spytaj o terminy konsultacji

Kiedy więc udać się po pomoc do trenera TKZAIET?

  • nie radzi sobie z emocjami,
  • nie kontroluje własnych zachowań,
  • trzyma emocje w sobie,
  • nie chce rozmawiać o tym co czuje,
  • odreagowuje emocje w miejscach publicznych,
  • nie buduje relacji rówieśniczych,
  • potrzebują drugiej osoby (na przykład rówieśnika) do wyładowania się,
  • własnymi emocjami krzywdzą siebie,
  • reakcje są nieakceptowalne dla społeczeństwa,
  • zbyt intensywnie odczuwa wszelkie emocje (złość, lęk, nieśmiałość itp.),
  • myśli i stawia siebie w złym świetle,
  • ma niskie poczucie własnej wartości.

Więcej o terapii

Jak wyglądają zajęcia TKZAIET dla dzieci?

Podczas zajęć Treningu Kontrolowania Złości Agresji i Emocji Trudnych dzieci uczą się rozpoznawać to co czują, szukają części ciała, które dają znać co się z nimi właśnie dzieje, sprawdzają własne myśli oraz uczą się akceptacji. Zajęcia odbywają się w formie indywidualnej i grupowej, a podczas spotkań wykorzystujemy zabawy, obrazki, piosenki oraz przybory plastyczne do wykonywania własnych narzędzi umożliwiających samoregulację.

Więcej…Trening Kontrolowania Złości Agresji i Emocji Trudnych

  • Kliknięć: 469

ADOS-2 | Diagnoza spektrum autyzmu


Nawiązywanie relacji z ludźmi, sposób komunikacji oraz zdolność adaptacji do nowych okoliczności - to kluczowe umiejętności, które stanowią fundament życia społecznego każdego człowieka. Niestety, u osób ze spektrum mogą one być rozwinięte na różnym poziomie, prowadząc tym samym do wielu wyzwań w codziennym funkcjonowaniu. Chcąc wesprzeć swoich bliskich z autyzmem, warto zacząć od poznania ich dokładnych potrzeb w tym obszarze - pomocny w tym będzie test ADOS-2.

Autyzm, choć jest złożonym i wielowymiarowym zaburzeniem rozwojowym, może być skutecznie diagnozowany dzięki nowoczesnym metodom badawczym. Jednym z najbardziej zaawansowanych narzędzi w tej dziedzinie jest właśnie ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule - Second Edition). Test ten skupia się na bezpośredniej obserwacji zachowań danej osoby - dziecka od 12-go miesiąca życia, nastolatka, dorosłego - pod kątem wystąpienia u niej ASD.

Dowiedz się więcej

Test diagnostyczny

ADOS-2 | Gdańsk

Test ADOS-2 jest nieocenionym narzędziem, które pozwala nie tylko na rozpoznanie autyzmu u danej osoby, ale także na głęboką analizę jej umiejętności społecznych oraz komunikacyjnych. Dzięki niemu specjaliści mogą dokładnie ocenić, w jakich obszarach pacjent potrzebuje najwięcej wsparcia, a następnie opracować spersonalizowany program terapeutyczny, który pomoże mu w rozwijaniu swoich zdolności.

Wyniki testu diagnostycznego ADOS-2 przedstawia się w postaci opinii sporządzonej przez specjalistę-psychologa. Zawiera ona zarówno informacje dotyczące objawów ASD występujących u pacjenta, jak również ocenę ich zgodności z normami obowiązującymi w jego grupie wiekowej. W przypadku wystąpienia znaczących odchyleń, konieczne może okazać się wykonanie dalszych badań i testów, mających na celu spersonalizowanie programu leczenia.

Spytaj o terminy konsultacji

Test na spektrum autyzmu | ADOS-2

Jeżeli uważasz, że Twoje dziecko powinno odbyć test na spektrum autyzmu, warto zacząć od Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS-2). Narzędzie to uchodzi za tzw. złoty standard diagnostyczny wśród najlepszych specjalistów od ASD na całym świecie. Należy jednak zaznaczyć, że w niektórych przypadkach metoda ta może nie być wystarczająca - wówczas należy rozbudować program rozpoznawczy o dodatkowe testy i metody.

Warto również podkreślić, że diagnostyka autyzmu to proces, który powinien być przeprowadzany przez doświadczonych specjalistów z dziedziny psychiatrii, psychologii oraz neurologii. Kompletna diagnoza wymaga nie tylko przeprowadzenia testów, takich jak ADOS-2, ale też rozmów z rodzicami i opiekunami, obserwacji zachowania dziecka w różnych sytuacjach, a w niektórych przypadkach także wykonania dodatkowych badań, w tym badań genetycznych.

Umów się na wizytę

Jak wygląda test ADOS-2?

Test ADOS-2, uznawany za czołowe narzędzie w diagnostyce spektrum autyzmu, został specjalnie opracowany z myślą o indywidualności wszystkich pacjentów. Z uwagi na różnice rozwojowe, metoda diagnostyczna dostosowywana jest do wieku badanej osoby. W przypadku małych dzieci, oceniane są ich zdolności do interakcji społecznych oraz innych kluczowych aspektów zachowania typowych dla autyzmu - a to wszystko podczas serii zabaw z doświadczonym psychologiem.

U młodzieży i dorosłych proces diagnostyczny oparty jest głównie na głębokiej rozmowie, podczas której poruszane są tematy dokładnie określone w wytycznych badania ADOS-2. To standaryzowane podejście gwarantuje, że test zostanie przeprowadzony w spójny i konsekwentny sposób, nawet jeżeli w trakcie procesu nastąpi zmiana specjalisty. Ustalony schemat badania zapewnia również jednolitość diagnozy.

Czytaj dalej

ADOS-2 | Rzetelna diagnoza ASD

Test ADOS-2 cieszy się uznaniem w środowisku specjalistów zajmujących się diagnozowaniem spektrum autyzmu - głównie dzięki swojej wszechstronności i dostosowaniu do różnorodnych grup wiekowych. Narzędzie to składa się z pięciu modułów, które dobierane są indywidualnie do wieku i predyspozycji badanego. Wybór odpowiedniego modułu pozwala specjaliście na precyzyjne i efektywne zidentyfikowanie ewentualnych objawów zaburzeń ze spektrum.

Chociaż ADOS-2 jest wszechstronnym narzędziem, które pozwala na postawienie diagnozy zarówno u osób niemówiących, jak i tych, które komunikują się w sposób werbalny, ma pewne ograniczenia. Metoda ta nie jest dostosowana do oceny pacjentów z innymi rodzajami niepełnosprawności, takimi jak niedosłuch, niedowidzenie, czy ograniczone możliwości ruchowe. W celu uzyskania rzetelnej diagnozy, ADOS-2 musi zostać przeprowadzony przez przeszkolonego specjalistę - takiego, jakim dysponuje Centrum Terapii Gadasie.

Sprawdź nasz cennik

  • ADOS-2 | Złoty standard w diagnozie spektrum autyzmu

    Diagnoza autyzmu to proces wymagający precyzyjnych narzędzi, które pozwalają na rzetelną ocenę objawów badanego. Test ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition) jest obecnie uznawany za jedną z najbardziej wiarygodnych metod w wykrywaniu zaburzeń ze spektrum (ASD). Badanie ADOS-2 polega na ustrukturyzowanej obserwacji zachowań pacjenta, skupiając się na interakcjach społecznych, komunikacji oraz zachowaniach stereotypowych. Dzięki standaryzowanej procedurze, diagnoza ADOS-2 pozwala na obiektywną ocenę, niezależnie od wieku czy poziomu rozwoju językowego osoby badanej.

    Wyniki testu są analizowane w kontekście norm dla danej grupy wiekowej, co umożliwia trafną diagnozę ASD i dostarcza cennych informacji na temat indywidualnych potrzeb pacjenta.

  • Kiedy warto rozważyć test na autyzm?

    Wczesne rozpoznanie objawów ASD ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju dziecka. Test na autyzm warto przeprowadzić zawsze wtedy, gdy pojawiają się niepokojące sygnały dotyczące komunikacji, kontaktu wzrokowego, reakcji społecznych czy sztywności zachowań. Diagnoza spektrum autyzmu bywa zalecana już u maluchów, które nie reagują na imię, nie wykazują inicjatywy w zabawie lub mają trudności z nawiązywaniem relacji. Również starsze dzieci i nastolatki, które z trudem adaptują się do zmian, przejawiają nadmierne zainteresowanie konkretnymi tematami lub wykazują trudności w rozumieniu emocji innych osób, mogą wymagać dalszej diagnostyki.

    W takich sytuacjach badanie ADOS-2 stanowi cenne narzędzie, które pozwala uporządkować obserwacje rodziców i specjalistów, a także trafnie określić, czy mamy do czynienia z obrazem klinicznym zaburzeń ze spektrum autyzmu. Warto pamiętać, że diagnoza ASD przeprowadzona w odpowiednim momencie otwiera drogę do właściwego wsparcia terapeutycznego i edukacyjnego młodej osoby.

  • ADOS-2 | Interpretacja wyników i znaczenie skali

    Po przeprowadzeniu testu ADOS-2 wyniki są analizowane na podstawie ujednoliconej skali, która umożliwia ocenę, czy zachowania osoby badanej mieszczą się w typowym zakresie rozwojowym, czy też wskazują na obecność cech ze spektrum autyzmu. Każdy moduł testu posiada własną strukturę punktacji, dostosowaną do wieku i poziomu umiejętności językowych badanego. Skala ADOS-2 pozwala na przypisanie wyniku do jednej z kategorii: brak cech ze spektrum, wynik graniczny lub wynik wskazujący na prawdopodobne zaburzenia ze spektrum autyzmu. Interpretacja odbywa się zawsze w kontekście całościowej obserwacji i informacji uzyskanych od rodziców lub opiekunów.

    Diagnoza ADOS-2 nie opiera się wyłącznie na „liczbach” – równie ważna jest analiza jakościowa, uwzględniająca sposób, w jaki dziecko komunikuje się, nawiązuje relacje czy reaguje na bodźce społeczne. Obserwowane zachowania mają często subtelny, trudny do uchwycenia charakter, dlatego ich trafna interpretacja wymaga wiedzy, doświadczenia i wrażliwości diagnostycznej. Ważne są również: kontekst sytuacyjny oraz indywidualne cechy dziecka, które mogą wpływać na przebieg badania. Właśnie dlatego tak istotne jest, by test został przeprowadzony przez doświadczonego specjalistę, który potrafi zintegrować dane ilościowe z rzeczywistym obrazem funkcjonowania pacjenta i zaproponować adekwatne dalsze kroki diagnostyczne lub terapeutyczne.

  • Diagnoza spektrum autyzmu jako początek mądrej drogi wsparcia

    Rozpoznanie ASD bywa dla wielu rodzin momentem przełomowym – często trudnym emocjonalnie, ale jednocześnie otwierającym przestrzeń do realnej pomocy. Trafnie przeprowadzona diagnoza spektrum autyzmu pozwala nie tylko zrozumieć potrzeby dziecka, ale także świadomie zaplanować kolejne kroki terapeutyczne, edukacyjne i wychowawcze. Dzięki testowi ADOS-2 możliwe jest uchwycenie nawet subtelnych różnic w zachowaniu, które umykają w codziennych obserwacjach. Diagnoza ASD nie powinna być traktowana jako etykieta, lecz jako narzędzie do budowania środowiska, w którym dziecko może rozwijać się na własnych warunkach.

    Wczesne wykonanie testu na autyzm zwiększa szanse na wdrożenie skutecznych form wsparcia, co w dłuższej perspektywie przekłada się na większą samodzielność, lepsze funkcjonowanie społeczne i lepszą jakość życia – zarówno dziecka, jak i jego najbliższych.

Test na spektrum autyzmu ADOS-2

Zapraszamy do ośrodka Gadasie

Więcej…ADOS-2 | Diagnoza spektrum autyzmu

  • Kliknięć: 4083

Dietetyk dziecięcy Gdańsk


Okres dojrzewania to czas, w którym większość młodych osób zaczyna kształtować swoje nawyki żywieniowe. Niekiedy na tym etapie ich życia pojawiają się problemy z nadmierną masą ciała, które najczęściej są wynikiem spożywania słodyczy, fast foodów i braku aktywności fizycznej w ciągu dnia. Z kolei inne nastolatki, chcąc dobrze wyglądać, często sięgają po “diety cud”, obiecujące szybkie efekty, ale mogące prowadzić do wielu komplikacji, w tym nawet do zaburzeń odżywiania.

Ważne jest, aby każdy rodzic bądź opiekun dostrzegł czyhające zagrożenie i zgłosił się do dietetyka dziecięcego odpowiednio wcześnie. Po dotarciu do sedna problemu specjalista pomoże zmienić nawyki żywieniowe małego pacjenta, a niekiedy i całej rodziny. Zajmie się również stworzeniem szczegółowego jadłospisu oraz zadba o odpowiednią dawkę motywacji w czasie prowadzonej terapii.

Dowiedz się więcej

Czym zajmuje się dietetyk dziecięcy? | Gdańsk

Rolą dietetyka dziecięcego jest kształtowanie i wspieranie właściwych nawyków żywieniowych u młodych pacjentów. Specjalista ten posiada również odpowiednie kompetencje do identyfikacji oraz leczenia zaburzeń odżywiania, które mogą prowadzić do rozwoju innych schorzeń i dolegliwości. Podczas wizyty, rodzice lub opiekunowie otrzymują porządną dawkę informacji, wsparcie merytoryczne oraz wytyczne dotyczące sposobu postępowania i żywienia dziecka.

Zaleca się wizytę u dietetyka w przypadku, gdy dziecko stosuje nieprawidłowe nawyki żywieniowe, zbyt często sięga po niezdrowe przekąski i słodycze, a także spożywa posiłki o nieregularnych porach. Specjalista jest też w stanie pomóc małym pacjentom w walce z chorobami, w których dieta odgrywa istotną rolę podczas procesu leczenia.

Spytaj o terminy konsultacji

Czym zajmuje się dietetyk dziecięcy?
Kiedy zabrać dziecko do dietetyka?

Kiedy zabrać dziecko do dietetyka?

Wszelkiego rodzaju zaburzenia czy dysfunkcje nie zawsze są widoczne gołym okiem. Każdy rodzic bądź opiekun powinien zawsze bacznie obserwować dziecko i zwracać uwagę na jego zachowanie, szczególnie na takie sygnały, jak:

  • zaparcia,
  • biegunki,
  • bóle brzucha,
  • gazy i wzdęcia,
  • uczucie pieczenia w żołądku,
  • zgaga,
  • alarmujące wyniki badań laboratoryjnych,
  • gwałtowny przyrost lub spadek masy ciała.

Jeżeli któryś z powyższych punktów występuje u dziecka, warto udać się z nim na konsultację dietetyczną. Ponadto, dietetyk dziecięcy udziela wsparcia podczas leczenia stwierdzonych już chorób, w tym: bulimii, anemii, anoreksji, cukrzycy, celiakii, a także zaburzeń wchłaniania oraz alergii pokarmowych.

Więcej o terapii

Jak wygląda wizyta u dietetyka dziecięcego?

Spotkanie z dietetykiem dziecięcym to głównie rozmowa, która umożliwia specjaliście uzyskanie kluczowych danych dotyczących stanu zdrowia młodego pacjenta, zdiagnozowanych chorób, przyjmowanych leków oraz wszelkich dolegliwości, które niepokoją rodziców bądź opiekunów. Dla dietetyka ważne są takie informacje, jak styl życia dziecka, sposób odżywiania, a także rola aktywności fizycznej w jego codziennym życiu.

Podczas tzw. wywiadu żywieniowego dokonuje się także pomiarów wzrostu oraz wagi pacjenta. Często też przeprowadza się ocenę składu ciała poprzez analizę proporcji wody, mięśni i tłuszczu w organizmie. Dietetyk dziecięcy może również przeanalizować wyniki poprzednich badań, omówić błędy żywieniowe i opracować spersonalizowane zalecenia dietetyczne, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka.

Czytaj dalej

Jak wygląda wizyta u dietetyka dziecięcego?
Wizyta u dietetyka dziecięcego - i co dalej?

Wizyta u dietetyka dziecięcego - i co dalej?

Sama konsultacja dietetyczna oczywiście nie wystarczy. Kluczowe jest wdrożenie w życie wszystkich zaleceń wystosowanych przez specjalistę, w tym tych dotyczących ilości spożywanych przez dziecko posiłków, ich kaloryczności oraz składu. Należy mieć na uwadze, że w przypadku istniejących chorób, wszystkie działania muszą być skoordynowane z terapią prowadzoną przez lekarza prowadzącego.

Warto podkreślić, że dieta dziecięca powinna być zróżnicowana i dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, takich jak białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i minerały. Prawidłowy jadłospis jest konieczny dla młodych osób do ich zdrowego wzrostu, rozwoju i ogólnego dobrostanu. Dlatego, nawet w przypadku pozornie błahego sygnału, że coś może być nie tak, warto skonsultować się z dietetykiem dziecięcym, który będzie w stanie ułożyć dietę naszej pociechy tak, aby zapewnić jej optymalne wsparcie żywieniowe.

Sprawdź nasz cennik

Więcej…Dietetyk dziecięcy Gdańsk

  • Kliknięć: 4915